Skup plastiku, sklep sportowy Hantle żeliwne 2x20kg obciążenia żeliwne, sprowadzenie zwłok z zagranicy, praca w policji testy do policji testy policja, Forum policyjne Zobacz jak zostać policjantem i jakie wymagania należy spełnić, agencja modelek, Sklep "GO TO THE SHOP" Super! zniżki, Historia Aukcji USA Copart IAA, Pożyczki pod zastaw nieruchomości, Copart IAA Api

PlayStation - FAQ

pomoc i wszystko co dotyczy konsoli PSX, emulatorów, programów itp.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Quake96
-#
Posty: 2237
Rejestracja: śr 24 cze, 2009 22:27
Lokalizacja: root:/
Kontakt:

PlayStation - FAQ

Post autor: Quake96 »

PlayStation FAQ

Postanowiłem zrobić dla was małe FAQ, dotyczące konsoli PlayStation. Jak wiadomo Konsola ta, dzieli się na serie, w których dostępne są konkretne modele. Ja przybliżę wam dzisiaj, jakie to serie i czym się wyróżniają. Jednakże mój opis będzie tyczyć się konsol PAL (wyjątkiem jest seria 3xxx, oraz 35xx o których lekko napomknę), jednakże FAQ może być częściowo zgodne z konsolami NTSC. A więc do dzieła.

Seria 1xxx
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Posiada złącza RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest w okolicach zasilacza (Przez co przy dłuższym graniu, konsola mogła gorzej odczytywać płyty)
- Posiada lepszy od późniejszych modeli, układ Audio (Przez co, konsole z serii 1xxx były czasem przerabiane na odtwarzacze audio)

Seria 3xxx (Tylko NTSC-J)
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Posiada złącza RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest w okolicach zasilacza (Przez co przy dłuższym graniu, konsola mogła gorzej odczytywać płyty)

Seria 35xx (Tylko NTSC-J)
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Posiada złącza RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest w okolicach zasilacza (Przez co przy dłuższym graniu, konsola mogła gorzej odczytywać płyty)

Seria 5xxx
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest z dala od zasilacza (Przez co zniknął problem z przegrzewaniem się lasera)

Seria 55xx
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest z dala od zasilacza (Przez co zniknął problem z przegrzewaniem się lasera)

Seria 7xxx
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest z dala od zasilacza (Przez co zniknął problem z przegrzewaniem się lasera)
- Konsola ma nowy typ BIOS'u

Seria 75xx
- Posiada port "Serial I/O"
- Posiada port "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest z dala od zasilacza (Przez co zniknął problem z przegrzewaniem się lasera)
- Konsola ma nowy typ BIOS'u

Seria 9xxx
- Posiada port "Serial I/O"
- Nie posiada portu "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Posiada wbudowany zasilacz
- Laser ułożony jest z dala od zasilacza (Przez co zniknął problem z przegrzewaniem się lasera)
- Konsola ma nowy typ BIOS'u

Seria 1xx (PSone)
- Mniejsza i lżejsza wersja konsoli
- Nie posiada portu "Serial I/O"
- Nie posiada portu "Parallel"
- Nie posiada złącz RCA (Chinch)
- Nie posiada wbudowanego zasilacza (Potrzebny jest odrębny zasilacz 7,5v)
- Laser ułożony odwrotnie niż w Seriach 5xxx, 7xxx, 9xxx
- Odświeżony BIOS, wyglądem przypominający ten z czasów serii 5xxx


Teraz kilka pytań i odpowiedzi:

- Jak rozpoznać model/serię konsoli?
- Musimy znaleźć nalepkę z oznaczeniem, która znajduje się pod spodem konsoli. Aby rozpoznać model/serię konsoli, należy szukać oznaczenia SCPH-xxxx (gdzie "x" to cyfry). Warto także wspomnieć, że duże modele konsoli mają oznaczenia cztero cyfrowe, a małe (PSone) mają oznaczenia trzy cyfrowe. Serię rozpoznajemy po pierwszej cyfrze, a model po dwóch ostatnich.

- Czy po oznaczeniu "SCPH-xxxx" możemy poznać region konsoli?
- Tak. Sytuacja wygląda tak:
* SCPH-xxx0 (NTSC-J)
* SCPH-xxx1 (NTSC-U/C)
* SCPH-xxx2 (PAL)
* SCPH-xxx3 (NTSC-J, na rynek Azjatycki)

- Czy akcesoria z konsoli PS2, będą zgodne z PS1?
- Częściowo. Mianowicie, karty pamięci nie będą zgodne z PS1, pady będą zgodne z PS1, a kable z PS2 będą pasować do PS1 (za wyjątkiem zasilacza od PS2 slim)

- Jak rozpoznać oryginalną grę na PS1?
- Oryginalne gry na PS1 były tłoczone na płytach z czarną powłoką. Wszelkie inne płyty, to poprostu kopie. Dodatkowo wspomnę, że zdarzały się gry które były kopiami, wypalanymi na czarnych płytkach, lecz zdarzało się to bardzo żadko.

- Do czego służy port "Serial I/O" ?
- Port "Serial I/O", służył do łączenia dwóch konsol ze sobą, aby grać na dwóch konsolach jednocześnie (Multiplayer). Jednakże taką grę w trybie Multiplayer, obsługiwało niewiele gier (np. Doom). Aby połączyć obydwie konsole ze sobą, wymagany jest "Link Cable".

- Gdzie dostać "Link Cable" ?
- Obecnie to chyba tylko na serwisach aukcyjnych np. Allegro czy eBay.

- Do czego służy port "Parallel" ?
- Do tego portu podłączane są przystawki, takie jak choćby "Action Replay", czy też przystawka VCD (Ale o tych przystawkach później).

- Czy jeśli mam konsolę ze złączami RCA (Chinch), to potrzebuję kabla do PS1, czy wystarczy zastosować kabel Chinchowy, aby podłączyć konsolę do TV?
- Oczywiście że nie potrzeba kabla do PS1. Jeśli chcesz, możesz podłączyć konsolę, kablem Chinchowym.

- Czym różni się normalne PS1 od PSone?
- Różni się kilkoma szczegółami: Rozmiarem, Zewnętrznym zasilaczem, Brakiem wielu portów, oraz BIOSem. Dodatkowo do konsoli PSone, można podłączyć przenośny ekran.

- Czy wszelkie gry, kable i akcesoria od konsoli PS1, pasują do PSone?
- Ależ tak. Wszystkie pady, memorki, czy gry z PSone są zgodne z PS1. Wyjątkiem są kable. Kabel AV jest identyczny jak w konsoli PS1, ale kabel zasilający z PS1, nie pasuje do PSone, ponieważ PSone wymaga zewnętrznego zasilacza.

- Czy laser od konsoli PSone, będzie pasował do PS1, lub na odwrót?
- Tak. Jednakże co poniektóre serie miały taśmy różnych długości. Schemat wygląda następująco:
* SCPH-1xxx (Krótka taśma lasera)
* SCPH-3xxx (krótka taśma lasera, informacja nie potwierdzona, lecz konsole z serii 3xxx występowały tylko w japonii i w Polsce są unikatem niemalże niespotykanym)
* SCPH-35xx (krótka taśma lasera, informacja nie potwierdzona, lecz konsole z serii 3xxx występowały tylko w japonii i w Polsce są unikatem niemalże niespotykanym)
* SCPH-5xxx (Długa taśma lasera, informacja nie potwierdzona)
* SCPH-55xx (Długa taśma lasera)
* SCPH-7xxx (Długa taśma lasera)
* SCPH-75xx (Średnia taśma lasera)
* SCPH-9xxx (Średnia taśma lasera)
* SCPH-1xx (Krótka taśma lasera)

Podane informacje bazują na konsolach z regionu "PAL" (Wyjątkiem jest seria 3xxx, oraz 35xx)

- Czy nie przerobiona konsola PAL, odtwarza Oryginalne gry NTSC i na odwrót?
- Niestety nie. Konsole PS1 jak i PSone, posiadają blokadę regionalną, którą zdejmuje się poprzez przerobienie konsoli.

- Czym jest przerobienie konsoli?
- Przerobienie konsoli, pozwala na uruchamianie kopii zapasowych, oraz uruchamianie gier (zarówno oryginalnych jak i kopii) z innych regionów, niż region konsoli. Aby przerobić konsolę jest kilka sposobów:
* Chip (Specjalny układ, lutowany do płyty głównej konsoli. Usuwa on blokadę regionalną, oraz pozwala na uruchamianie kopii gier. Niektóre chipy nie usuwały blokady regionalnej, przez co możliwe było uruchamianie gier tylko z regionu konsoli (Zarówno kopii jak i oryginałów).
* Swap-Magic/Boot-CD (Specjalna płytka pozwalająca na uruchamianie kopii gier z dowolnego regionu. Dzięki niej uruchomimy także oryginalne gry z regionu innego niż region konsoli)
* Przystawka Action-Replay (Specjalna przystawka, podłączana do złącza "Parallel", pozwalająca na uruchamianie kopii gier, a także oryginalnych gier z innego regionu niż region konsoli. Ponadto przystawka ta, umożliwia wklepywanie specjalnych kodów do gier, które można zastosować.

- Czy każda konsola odtwarza płyty Audio CD?
- Oczywiście. Każda konsola PS1 oraz PSone, odtwarza płyty w formacie Audio CD.

- Czy każda konsola odtwarza płyty z muzyką w formacie .mp3 ?
- Niestety nie. Żadna z konsol nie ma takiej możliwości. Jedynym sposobem na odtwarzanie takich płyt jest dokupienie specjalnej przystawki (Podłączanej do portu "Parallel"). Jednakże taka przystawka jest praktycznie nie do zdobycia.

- Czy konsola PS1 lub PSone, odtwarza filmy w formacie VCD?
- Nie. Żadna z ogólnodostępnych konsol PS1 lub PSone nie odtwarza filmów w formacie VCD. Wyjątkiem jest unikatowy model "SCPH-5903" (Tylko NTSC-J), który takowe płyty odtwarzał. Ewentualnie można dokupić przystawkę VCD (Podłączaną do portu "Parallel"), która pozwala na uruchamianie filmów na konsoli PS1.

- Czy jest inny sposób odtwarzania filmów, niż Przystawka, lub Unikatowy Model?
- Tak. Można także przekonwertować film do formatu .str, jednakże trzeba także dorzucić jakiś odtwarzacz zgodny z PSX, oraz odpowiednio skompilować płytkę. Jednakże ten sposób mija się z celem. Jakość filmików jest nie najlepsza, a poza tym lasery w konsolach PS1 oraz PSone, były średniej jakości i filmy mogłyby się przycinać.

- Moja konsola nie odtwarza kopii gier z regionu NTSC, zaś kopie z regionu PAL odtwarza. Mam konsolę z regionu PAL. Co zrobić?
- Twoja konsola posiada chip, który odtwarza tylko gry z regionu PAL. Masz dwie opcje. Pierwsza, to wymiana chipa na obsługujący zarówno PAL jak i NTSC. Zaś druga opcja, polega na wypaleniu płytki z programem "Import Player", który umożliwi Ci uruchomienie gier z regionu NTSC.

- Dlaczego gry z regionu NTSC, są czarno-białe?
- Ponieważ twoja przeróbka, nie obsługuje kolorów w grach NTSC. W niektórych modelach można było wykonać "Color-Fix" (o tym za chwilę), lecz najlepszym sposobem jest zakup kabla RGB (o którym za momencik).

- Czym jest "Color-Fix" ?
- "Color-Fix", to sposób na uzyskanie kolorów w grach NTSC. Polega on na przylutowaniu kabelka w odpowiednich miejscach na płycie głównej konsoli. Jednakże nie w każdej konsoli da się taki "Color-Fix" zastosować.

- Czym jest kabel RGB?
- Kabel RGB, to specjalny kabel, umożliwiający wyświetlanie kolorów w grach NTSC. Ponadto kabel ten, znacząco polepsza jakość obrazu.

- Mam telewizor bez gniazda Chinch, ale z gniazdem SCART. Czy jest jakiś sposób na podłączenie oryginalnego kabla Chinchowego, do takiego TV?
- Oczywiście. Wystarczy zakupić przejściówkę Chinch > SCART. Można też użyć kabla RGB, który był zazwyczaj z wtyczką SCART.

- Mam telewizor bez wejścia Chinch, oraz SCART, co zrobić?
- Należy zastosować kabel RFU, czyli kabel z wejściem antenowym.

- Czy istniały jakieś unikatowe serie/modele konsol PS1 lub PSone?
- Tak. Wśród nich należy wymienić:
* Konsola o modelu SCPH-5903 (Umożliwia uruchamianie filmów VCD, bez żadnych modyfikacji. Niestety konsola dostępna jest tylko w regionie NTSC-J)
* Specjalna seria DTL-Hxxxx (Gdzie "x" to cyfry. Konsole z tej serii to tak zwane Dev-Kity, czyli konsole Developerskie. Występowały one w kolorach: Niebieskim, Zielonym, oraz Czarnym (Tylko Net Yaroze, o którym za chwilę wspomnę). Wszystkie te konsole uruchamiały kopie gier bez przeróbek (z wyjątkiem Net Yaroze). Dodatkowo niektóre z nich miały zewnętrzne zasilanie. Niestety wszystkie Dev-Kity (Poza Net Yaroze) nie były dostępne w sprzedaży dla przeciętnego gracza. Obecnie jednak, można je zakupić na serwisach aukcyjnych.
* Net Yaroze (Tak jak już wcześniej wspomniałem, wśród Dev-Kitów, wyróżniamy Net Yaroze. Czym różni się ono od pozostałych Dev-Kitów? Otóż Jest to jedyny Dev-Kit, który można było kupić. Net Yaroze, pozwalało na tworzenie własnych mini gierek, niestety bez możliwości ich zapisu na jakikolwiek nośnik. Był to sprzęt dla Hobbystów. Ponadto konsola występowała w unikatowym, czarnym kolorze. Net Yaroze to jedyny Dev-Kit, który nie odtwarzał kopii gier bez przerobienia konsoli.

- Czy SONY wydało karty o większej pojemności niż 1MB?
- Niestety nie. SONY wydało tylko karty 1MB. Natomiast zakupić można karty innych firm o pojemnościach, nawet do 8MB.

- W jaki sposób PS1 przelicza miejsce na karcie pamięci?
- Należy wspomnieć o dwóch istotnych kwestiach. Po pierwsze, w przypadku PS1, pojemność była liczona w MegaBitach (1 MegaBit = 128 kilobajtów), a nie tak jak w przypadku choćby konsol PS2 w Megabajtach (1 Megabajt = 1024 kilobajty). Po drugie, konsola PS1 jako przelicznika pojemności używała tzw. "Bloków". Bloki to pojedyncze miejsca na karcie pamięci. Standardowa karta 1MB, posiada takich bloków 15.

- Czy każdy zapis gry z PS1 zajmuje tylko 1 Blok?
- Nie. Niektóre gry wymagały więcej takich Bloków.

- Mam pada do konsoli PS1, jednak nie ma on gałek analogowych. Czy będzie on działał w konsoli PS1 lub PSone?
- Jak najbardziej tak. Pierwsze pady do konsol PS1 były właśnie bez gałek analogowych. Kontroler analogowy został wprowadzony później.

- Czy jeśli mam pada bez gałek analogowych, mogę grać we wszystkie gry?
- Niestety nie. Niektóre gry na PS1 wymagały gałek analogowych do gry. Do takich gier należy choćby "Ape Escape".

- Czy do konsoli PS1, dostępne są jakieś inne akcesoria?
- Ależ oczywiście. Poza padami zwykłymi i analogowymi, dostępne były np. Pistolety.

- Czy każdy oryginalny pad do PS1 posiada wibracje?
- Nie. Wibracje posiadają tylko pady "DualShock", oraz Japońskie modele pada "Dual Analog".

- Mam pada z gałkami analogowymi, lecz bez wibracji. Czy coś jest uszkodzone?
- Niekoniecznie. Być może wibracje nie działają, lub też posiadasz pada "Dual Analog". Pad "Dual Analog", jest poprzednikiem pada "DualShock". Jest on rzadko dostępny i w porównaniu do "DualShock'a", nie posiada wibracji (Wyjątkiem jest Japoński pad "DualAnalog", który posiadał jeden silniczek wibracyjny), oraz jest nieco inaczej zbudowany.

- Jak rozpoznać pada "Dual Analog" ?
- Najłatwiej rozpoznać go po wyglądzie. Od "DualShock'a" różnią go: dłuższe ramiona pada, nieco inne przyciski R2 i L2, niż w "DualShock'u"; inny kształt plastikowych nakładek na gałki analogowe, oraz wypukły przycisk "Analog".

Dołączam małą galerię ;)

Konsola PS1 (Wersja standardowa)
Obrazek

Konsola PS1 (Wersja PSone)
Obrazek

Konsola Net Yaroze
Obrazek

Konsola SCPH-5903 (VCD)
Obrazek

Pad "Dual Analog"
Obrazek

Pad "DualShock"
Obrazek

Kabel RFU (Antenowy)
Obrazek

Kabel RGB
Obrazek


Myślę, że takie małe FAQ przyda się zarówno osobom, które dopiero zaczynają przygodę z PS1, jak i doświadczonym użytkownikom "szaraka" ;)

Autorem tego FAQ, jestem ja (Quake96) i nie zezwalam na kopiowanie całości, lub części tego FAQ, bez mojej zgody. Wszystkie teksty zostały napisane przeze mnie i niczego nie kopiowałem. Jedynie screeny zostały znalezione w sieci i zreuploadowane przeze mnie. Jako że nie jestem ich autorem, to zezwalam na ich używanie bez mojej zgody.

PS: Proszę o przyklejenie tego tematu, ze względu na jego przydatność :)
Ostatnio zmieniony śr 23 lis, 2011 23:33 przez Quake96, łącznie zmieniany 3 razy.
SCEE™

Awatar użytkownika
DreamON
-#
Posty: 490
Rejestracja: ndz 13 mar, 2011 16:58
Kontakt:

Post autor: DreamON »

Pierwsza część wpisu Quake'a, w czytelniejszej formie.

Obrazek

Obrazek\

Źródło: Wikipedia

Awatar użytkownika
michael69
-#
Posty: 1811
Rejestracja: czw 15 maja, 2008 08:47
Kontakt:

Post autor: michael69 »

Quake bardzo dobra praca, nie każdy abla angielski, więc twój wysiłek na pewno jest pożyteczny, mogłeś jedynie jeszcze jakieś screeny dorzucić - choćby modelów jap. czy różnicy jaką stanowi "Parallel" do tego też screen kabla RGB bo jak sam zauważyłeś w ostatnich tygodniach chyba ze dwóch użytkowników nie za bardzo ogarniało o co kaman z RGB ;).

a tak w ogóle jest cool.
Ciągle zapominamy, że człowiek nieustannie musi korzystać z pomocy innych ludzi.
Dlatego poniżamy się, wyśmiewając potrzebujących pomocy.

Awatar użytkownika
Quake96
-#
Posty: 2237
Rejestracja: śr 24 cze, 2009 22:27
Lokalizacja: root:/
Kontakt:

Post autor: Quake96 »

Okej, dodałem pare fotek :P
SCEE™

ODPOWIEDZ