
Wiele powstało gier Doomopodobnych, jednakże „Ekshumowany", bo tak powinno brzmieć tłumaczenie tytułu gry, którą opisujemy to jeden z lepszych przykładów że stare ale jare tematy są wiecznie żywe. Wprawdzie dzisiaj, gdy mamy gry w pełnym 3D, z polygonalnymi postaciami tak tradycyjne wykonanie może razić, ale doskonale opracowana grafika oddająca ducha starożytnego Egiptu, a także znakomicie skonstruowana fabuła i duża grywalność spowodowały że „Exhumed" przyjął się zarówno w Europie jak i za oceanem - tam znany jest pod tytułem „Powerslave".
Gra ta kryje w sobie wiele tajemnic, które dostępne są tylko najbardziej wytrwałym. Powiedzmy sobie jasno, ukończenie jej po zebraniu ośmiu części transmitera to nie wszystko. Chłopcy z Lobotomy postawili przed graczami jeszcze jedno wyzwanie. Nas każdym poziomie gry ukryli posążek z podobizną jednego z developerów. Dodajmy że ukryli je w taki sposób, by nie było łatwo je odkryć. Czasami mam wrażenie że przesadzili w tym dążeniu. Odkrycie dziesięciu takich posążków, daje graczowi ikonę Delfina a wraz z nią nową umiejętność - wyskakiwanie z wody na pewną wysokość, co pozwoli na dotarcie do ukrytych rejonów, gdzie ukryto następne figurki, niedostępne przy zwykłym stanie gry. Po zdobyciu kolejnych czterech posążków grający otrzyma następną ikonę, tym razem Sępa a wraz z nią możliwość wzbijania się w powietrze i docieranie do kolejnych ukrytych lokacji i następnych posążków.
Wiele razy pisano o tych jakże tajemniczych posążkach i przypisywanym im znaczeniu. Nigdy jednak nie opisano wszystkich tajemnic „Exhumed" i dla wielu graczy wydawały się one mrzonkami równymi cheatom, które miały sprawić iż Lara rozbierze się do naga. Do dzisiaj trwają dyskusje i poszukiwania takiego kodu czy cheatu umiejętnie podsycane przez samych producentów. Dzisiaj przekonacie się naocznie że posążki o których piszemy to nie mit, przeczytacie jak je zdobyć i zobaczycie je na screenach. Zapraszam zatem na podróż do krainy bogów, oto odsłaniamy przed wami wszystkie tajemnice.
Pierwsze dziewięć posążków możecie zdobyć podczas normalnej gry. Jednakże dziesiąty, potrzebny do uzyskania Delfina zdobędziecie po przejściu wszystkich poziomów i zebraniu kompletu części do transmitera. Zbieranie części transmitera możecie zacząć w trakcie normalnej gry na dowolnym poziomie z ośmiu przedstawionych na końcu niniejszego materiału. Najlepiej jednak zrobić to trochę później, gdy macie już artefakty ułatwiające poruszanie się w trudnym terenie. Kompletny transmiter jest niezbędny do ukończenia zasadniczej gry i ma kluczowe znaczenie przy kolekcjonowaniu statuetek.
Poszukiwania zaczniemy od levelu noszącego nazwę:

SOBEK PASS
Za pierwszymi wrotami jest mała przechodnia komnata z symbolem Ankh nad jednymi z wrót. Jeżeli rzucisz w niej bombę Amuna na ścianę przeciwległą do symbolu otworzysz tajną komnatę. W niej znajdują się zamknięte drzwi. By je otworzyć musisz przejść do pomieszczenia w głębi levelu gdzie znajduje się Symbol of Earth. Rzuć następną bombę na ścianę za symbolem a znajdziesz ukryte pomieszczenie i przełącznik. Wciśnij go i wracaj do pierwszej komnaty. Skacząc po ścianach wejdź do ukrytego pomieszczenia i zabierz posążek z podobizną Toma Kristensena.
Teraz możesz udać się do następnej lokacji:

SOBEK MOUNTAIN SHRINE
Wejdź do pomieszczeń świątyni i przejdź levelem aż do miejsca gdzie nad powierzchnią lawy unoszą się latajce kamienne platformy. Stań przed pierwszą z nich i rzuć bombę Amuna na ścianę bezpośrednio za nią. Rozbijesz mur i zobaczysz niewielką wnękę w ścianie. Przeskocz na kamienną platformę a z niej do niewielkiej komnaty, w której znajdziesz kolejny posążek, tym razem przedstawiający postać Paula Lange. Wróć na platformę a z niej udaj się do najbliższego wielbłąda - najlepiej tego za barierą zielonej energii i przejdź na poziom kolejny,
noszący nazwę:

MAGMA FIELDS
Tutaj twoje zadanie będzie cokolwiek skomplikowane. Jak tylko wejdziesz na pierwszy most nad lawą, zobaczysz po swojej prawej stronie szersze miejsce w które możesz zeskoczyć. Zawiśnij w powietrzu nad lawą i rzuć bombę Amuna w podstawę mostu. Otworzy się przejście i zobaczysz włącznik. Naciśnij go i ostrożnie opuść się w czeluści studni. Rzuć jeszcze jedną bombę gdy znajdziesz się blisko dna. Zyskasz w ten sposób dostęp do końca levelu i ukrytej za wrotami obok wielbłąda figurki Dominicka Meissnera. Uważaj jednak, na dole czeka na ciebie niemały komitet powitalny.
Teraz droga wiedzie na:

HORUS PEAK
Niedaleko początku levelu przeskoczysz na lewitującą platformę a z niej ponad kaskadą lawy i pływającym w niej smokiem na identyczną platformę po drugiej stronie. Stań na tej drugiej, wyeliminuj osę i smoka. Potem ciśnij na ścianę spływającej lawy bombę Amuna. Wybijesz w niej otwór i zobaczysz małą komnatę. Przeskocz do niej, ale uważaj na platformę, która będzie ci przeszkadzać. Nagrodą za twój trud, będzie statuetka Erica Klokstada. Teraz możesz ruszać dalej, niestety nie masz odwrotu, musisz dotrzeć do koca levelu i wielbłąda.
Twoim następnym celem jest:

SUNKEN PALĄCE OF KHNUM
To jedna z najładniejszych lokacji w grze. Na tym levelu musisz robić wszystko jak w normalnej grze. Po zdobyciu ostatniego symbolu wypłyń na powierzchnię prawymi wrotami. Znajdź zatopione pomieszczenie w którym otworzyły się dwa zamknięte do tej pory przejścia. W jednym z nich za sferą pełnego życia znajdziesz przełącznik. Naciśnij go i udaj się do ostatnich drzwi na początek levelu. W korytarzu prowadzącym do wielbłąda zobaczysz otwarte przejście po prawej. Za nim jest komnata a w niej posążek z podobizną Paula Haugeruda.
Weź ją i udaj się na level:

SETH ARENA
Podążając na arenę gdzie pokonałeś pierwszego potwora napotkasz komnatę z dwiema kolumnami wystającymi z lawy. Rzuć w nie bombę Amuna. Strzaskane filary utworzą platformy. Stojąc na jednej z nich rzuć kolejną bombę na ścianę za sferą pełnego życia, znajdującą się tuż nad powierzchnią lawy. Odsłonisz przełącznik. Wciśnij go i przejdź przez drzwi, które pojawiły się obok sfery z bronią po drugiej stronie basenu. Podążaj korytarzami I aż dotrzesz do posążka Paula Knutzena. Potem musisz rozbić jeszcze dwie ściany I wydostaniesz się z powrotem na korytarz.
Wróć do wielbłąda i udaj się do:

CANYONS OF CHAOS
Zaraz przy wielbłądzie podskocz w górę i poszybuj nad lawą aż dotrzesz do mostu łączącego oba brzegi, przeleć pod nim, ale tak byś niemal dotykał go głową. Następnie rzuć w niego bombę Amuna. Przebijesz skałę i odsłonisz ukryte wejście. Teraz poleć dalej nad lawą i dostań się na półkę przy drzwiach z symbolem Czasu. Odbij się od półki i poszybuj z powrotem do otworu. W środku podskocz do wejścia widocznego w powale, pokonaj smoki i rzuć bombę na piedestał widoczny w głębi. Wybijesz otwór do pionowego komina na jego końcu są korytarze pełne strzelających pułapek a za nimi posążek Johna vanDeussena i:

NILE GORGE
To będzie bardzo łatwe zadanie. Jedyne co musisz zrobić, to przejść przez cały level, tak jak robiłeś to normalnie. Krok po kroku. Dopiero po zdobyciu ostatniego klucza i otwarciu ostatnich drzwi rozpocznie się twoje dodatkowe zadanie. Podejdź do wielbłąda ale nie dotykaj go. Przeskocz nad zwierzęciem i szybując w powietrzu rzuć bombę Amuna w ścianę na końcu ślepego korytarza. Otworzysz wejście do ukrytej komnaty ustawionej do góry nogami a w niej znajdziesz lewitujący posążek z podobizną Richarda Nicholsa M.I.A..
Wracaj do camela i przenieś się na następny etap swojej wędrówki:

KILMAAT HAUNT
to przedostatni poziom gry. Posążek możesz zdobyć tylko jeśli posiadasz wszystkie sześć artefaktów. Złóż na grobach cztery z nich pozostawiając sobie sandały i bransolety. Teraz wróć windą do pomieszczenia, gdzie po dwóch stronach obelisku byty sfery pełnego życia i uzbrojenia. Wrota po lewej za sferą życia są otwarte. Przeskocz na pole siłowe i podążaj korytarzami w głąb budowli aż dojdziesz do statuetki Johna Yuilla. Zabierz ją i wracaj do grobów. Złóż artefakty i wejdź na Arenę. Pokonaj ostatniego Bossa tak by pozostały ci wszystkie bomby amuna -naprawdę wszystkie - i udaj się przed oblicze Ramzesa.

TOMB OF RAMSES
Dziesiątą figurkę zdobędziesz jeśli masz skompletowany transmiter. Gdy grobowcem wstrząśnie seria potężnych wybuchów, ściana za sarkofagiem rozpadnie się ukazując nowe przejście. Musisz iść korytarzami aż do momentu gdy zobaczysz helikopter. Przyjrzyj się otaczającym cię ścianom, jedna z nich jest ciemniejsza. Rzuć w nią bombą Amuna. Wejdź w nowo otwarty korytarz i idź wysadzając kolejne zapory aż dotrzesz do figurki Jeffreya R. Blazera. Dobra rada, kilka ścian otwiera się i nie można ich wysadzić, dlatego przed każdym rzutem w głębi labiryntu badaj ściany, tylko pełny zapas bomb pozwoli ci wrócić do:

TOMB OF RAMSES
Idź przez level aż do pomieszczenia z pierwszym przełącznikiem. Pozbądź się wszystkich natrętów i rzuć bombę Amuna na ścianę, na której widoczny jest przy podłodze znak (stań plecami do przełącznika a zobaczysz go przy rogu). Za otworem wybitym wybuchem znajdziesz nowy korytarz i zalaną wodą studnię. Wypłyń nią na powierzchnię wody i rozbij kolejną bombą sklepienie. Mając nową zdolność bez trudu wyskoczysz na obręb studni. Rzuć kolejną bombę na ścianę z malowidłem i z wnęki wyjmij kolejny posążek przedstawiający Kevina Chunga.
Wracaj do camela i udaj się do:

KARNAK SANCTUARY
Wejdź do sanktuarium i zdobądź pierwszy klucz. Przejdź przez wrota oznaczone symbolem Czasu i udaj się do miejsca skąd możesz dotrzeć do wielbłąda lecąc nad zieloną mazią. Za pierwszym tunelem zobaczysz most a na nim sfery pełnego życia i broni. Rzuć bombę Amuna na ścianę pod mostem po lewej stronie. Zyskasz dostęp do podziemi. Musisz pokonać kilku przeciwników i przejść na koniec pomieszczenia. Podwodnym tunelem dostaniesz się do skrytki gdzie czeka kolejny posążek z wizerunkiem Pata Schreibera. Wróć z nim do wielbłąda i przenieś się do:

KILMAAT COLONY
Musisz dostać się do pomieszczenia, w którym są wrota z symbolem Czasu. Na lewo od nich są inne drzwi. Otwórz je i zabij czające się za nimi potwory i osy. Następnie stań twarzą do basenu z zieloną mazią i rzuć bombę Amuna na ścianę po lewej stronie. Odkryjesz tajne przejście. Wleć w otwór i poprzez studnie i korytarze ze strzelającymi pułapkami dostań się na platformę przed zamkniętymi drzwiami. Stając na niej wyłączysz pułapki i otworzysz drzwi. Zabierz podobiznę Marka Coatesa i wracaj na początek levelu, przez basen w pomieszczeniu z wrotami oznaczonymi symbolem Czasu.
Potem udaj się do: